Článok 1 - Všeobecné ustanovenia
- Dôvera verejnosti voči Nadácii ASPEKT (ďalej len "nadácia") je jej hlavným aktívom, preto je treba ju dôsledne chrániť aj dodržiavaním etických noriem a princípov obsiahnutých v tomto „Etickom kódexe“ Nadácie ASPEKT (ďalej len "kódex").
- Kódex definuje etické zásady a princípy konania, ktorých plnenie nadácia očakáva od svojich riadiacich a výkonných pracovníkov, členov správnej rady, lektorov (ďalej len "člen a pracovník") i voči nadácii samotnej, jej spolupracovníkom, verejným inštitúciám, verejnosti a k ostatným podnikateľským a mimovládnym organizáciám.
- Dôležitosť etických noriem je daná povahou nadácie ako inštitúcie verejnoprospešného účelu, od ktorej sa očakáva seriózny vzťah k partnerom, ochrana záujmov klientov, diskrétnosť a zachovávanie mlčanlivosti o všetkých skutočnostiach, o ktorých sa člen a pracovník dozvedel, v súvislosti s prípravou a uskutočňovaním vzdelávacích aktivít, ak by ich prezradením mohla vzniknúť ujma na právach alebo oprávnených záujmoch zmluvných partnerov, jednotlivcov alebo klientov.
Článok 2 - Základné zásady
- Člen, pracovník a lektor vykonáva právomoci a zodpovednosti, ktoré mu vyplývajú z jeho postavenia alebo pracovnej zmluvy v nadácii čestne a svedomito v záujme nadácie a pre jej väčší prospech. Pri pracovnom pomere na plný alebo kratší pracovný čas, predkladá pracovník pracovnú náplň. Pri výučbe sa riadi záväznými predpismi a normami z oblasti vzdelávania a zahrňuje dohodou stanovenú pomernú časť úväzku do svojho pracovného času.
- Koná korektne a zodpovedne tak, aby svojím počínaním nespôsobil nadácii hmotné alebo morálne škody a nepoškodil jej dobré meno.
- Oprávnené záujmy nadácie považuje za svoje záujmy, obhajuje ich a presadzuje.
- Voči klientom, pracovným a obchodným partnerom, spolupracovníkom vystupuje zdvorilo a úctivo bez ohľadu na ich pohlavie, vek, spoločenské postavenie, rasu, národnosť, náboženské či politické presvedčenie alebo iné kritériá.
- Pracovník vedie rokovania tak, aby pri nich neboli porušené zákonné, všeobecne záväzné právne alebo nadačné predpisy a zodpovedá za dodržiavanie všeobecne platných nadačných a obchodných zvyklostí.
- Pracovník dbá o prehlbovanie a zvyšovanie svojej odbornej spôsobilosti vrátane jazykových znalostí. Svoju kvalifikáciu a pracovný potenciál plne využíva v prospech nadácie.
Článok 3 - Vzťah k nadácii
A. Predchádzanie konfliktu záujmov
- Pracovník nebude priamo a ani nepriamo vykonávať činnosti, ktoré by viedli ku konfliktu jeho osobných záujmov a záujmov nadácie.
- Ak sa pracovník dozvie o reálnych alebo potenciálnych konfliktoch záujmov, vrátane tých, do ktorých sa bez vlastného zavinenia dostal, neodkladne o tom upovedomí svojho nadriadeného alebo správnu radu nadácie.
- V priebehu pracovnej doby v nadácii sa pracovník venuje výlučne pracovným povinnostiam vyplývajúcim z uzavretej pracovnej zmluvy alebo dohody
- Pracovník nezneužije pre svoj prospech informácie, ktoré získal v nadácii a ktoré nadácii patria.
- Neusiluje sa o dosiahnutie svojho osobného finančného alebo hmotného prospechu ani iných výhod na úkor nadácie alebo jej klientov. Pre takýto osobný prospech alebo zvýhodnenie nepoužije nadačné informácie, ani tieto nikomu inému s týmto cieľom nepostúpi.
- Nevyužije ani nikomu nepostúpi nadačné informácie, ktoré nie sú určené pre verejnosť a ktoré by mohli negatívne ovplyvniť vykonávanie nadačných operácií alebo dobré meno a postavenie členov, zamestnancov a lektorov nadácie.
- Pracovník nezneužije vo svoj prospech a na úkor nadácie výhody, ktoré mu nadácia ako svojmu zamestnancovi poskytuje.
B. Predchádzanie zneužitiu postavenia
- Pracovník nepodnikne žiadne priame alebo nepriame kroky a iniciatívy, ktoré by mohli byť považované za vyhľadávanie alebo vymáhanie mimoriadnych darov, provízií alebo iných problematických platieb kvalifikovaných ako úplatky od existujúcich alebo potencionálnych klientov nadácie a naopak, neponúkne ani neposkytne takéto plnenia iným subjektom s cieľom presvedčiť ich k využitiu služieb nadácie.
- Pracovník nevyužije svoje postavenie v nadácii na to, aby mu boli nadáciou, či kýmkoľvek iným poskytnuté prednostne výhody, ani nevyužije dobré meno nadácie a jej postavenie na presadenie vlastných záujmov a názorov.
- Pre vlastnú potrebu a prospech si neprivlastní žiadne zdroje, majetok či finančné prostriedky nadácie ani jej klientov. Vedome neprispeje k tomu, aby tak urobil niekto iný.
- S cieľom vlastného alebo cudzieho prospechu a na škodu nadácie pracovník sám nevykoná ani nepripustí, aby vykonal iný neoprávnený zásah do účtovnej, výkazovej, informačnej a inej nadačnej dokumentácie, ani s týmto cieľom neuvedie vedome do omylu iných pracovníkov nadácie, klientov, alebo kontrolné orgány tým, že zamlčí alebo poskytne nepravdivú alebo zavádzajúcu informáciu.
C. Objektívnosť, dôvernosť a jednotnosť informácií
- Pracovník v rámci svojej právomoci a zodpovednosti poskytuje klientom pravdivé, overené a objektívne informácie s výnimkou tých, ktoré majú pre nadáciu dôverný charakter.
- S informáciami o vzťahoch a rokovaniach vedených medzi nadáciou a jej klientmi pracovník nakladá ako s dôvernými.
- Chráni vnútorné záležitosti nadácie, nadačné dokumenty, a informácie, ktoré nie sú určené na zverejnenie.
- Pracovník nadácie a pracovník pobočky poskytuje informácie oznamovacím prostriedkom výlučne prostredníctvom štatutárneho zástupcu - správcu nadácie. Tento je informovaný i o všetkých vystúpeniach zamestnancov a členov správnej rady nadácie v týchto médiách.
D. Bezpečnosť nadácie
- Pracovník koná v súlade s bezpečnostnými predpismi a informačnými systémami nadácie a dbá na to, aby takto konali i jeho spolupracovníci. O všetkých reálnych alebo potencionálnych porušeniach bezpečnostných predpisov a systémov nadácie, o ktorých sa dozvie, neodkladne upovedomí svojho nadriadeného alebo orgány nadácie.
- S poznatkami a informáciami o ochrane osobných údajov, vrátane počítačových bezpečnostných systémov, zaobchádza pracovník ako s tajnými.
Článok 4 - Vzťah k spolupracovníkom
- Pracovník svojím konaním a vzťahom k spolupracovníkom pomáha vytvárať atmosféru vzájomnej dôvery, úcty a spolupráce a na svojom pracovisku presadzuje priateľské ovzdušie tvorivej činnosti a profesionálnej nadačnej kultúry.
- Chráni česť, osobnosť a súkromie spolupracovníkov.
- Vyvaruje sa konania, ktoré by mohlo byť na pracovisku príčinou napätia a konfliktov v medziľudských vzťahoch.
Článok 5 - Vzťah ku klientom
- Pracovník vo vzťahu ku klientom a partnerom nadácie vystupuje a koná zodpovedne, korektne a nestranne.
- Pri uspokojovaní alebo neuspokojovaní požiadaviek klienta nesmie byť rozhodovanie pracovníka ovplyvnené kladným ani záporným osobným vzťahom k nemu.
- Pri rozhodovaní pracovník prísne vychádza z oprávnených záujmov daného prípadu a obchodné rokovania vedie slušne a nestranne.
- Pri uspokojovaní potrieb klienta a partnera sa pracovník vyvaruje postojov a konania z pozície nadradenosti, ale koná z pozície obchodného partnerstva.
- V prípade akýchkoľvek pochybností o obchodnom partnerovi získa pracovník o ňom dostatočné informácie a referencie, aby zabezpečil, že sa nadácia nebude podieľať na nevhodných, alebo protiprávnych transakciách, "najmä na praní špinavých peňazí".
Článok 6 - Vzťah k ostatným subjektom
- Nepodporuje združovanie nadácií alebo iných mimovládnych organizácií, ktoré by mohli poškodiť jej vlastné záujmy alebo záujmy inej organizácie.
- Zásadné sporné otázky s inými organizáciami rieši vo vzájomnom porozumení, s úctou a ohľaduplným rokovaním. Vo vzťahoch k iným organizáciám sa zdrží akýchkoľvek foriem nátlaku.
- V oblasti poskytovania vzdelania bude súťažiť v rámci ponuky nadačných aktivít vysokou profesionálnou úrovňou a kvalitou poskytovaných služieb.
- S ostatnými neziskovými organizáciami si bude vymieňať informácie dôležité z hľadiska neziskového práva a bezpečnosti nadácií, ich dobrého mena, ako aj ochrany záujmov klientov.
Článok 7 - Vzťah nadácie k svojim pracovníkom
- Nadácia dôsledne plní záväzky vyplývajúce z uzatvorených pracovných zmlúv s cieľom zabezpečenia ich hmotných kultúrnych a sociálnych potrieb a rastu odbornej kvalifikácie.
Článok 8 - Oznamovacia povinnosť
- Na všetky prípady porušenia týchto etických zásad ostatnými pracovníkmi nadácie je pracovník povinný upozorniť svojho nadriadeného. Najvyšším orgánom pre oznámenie je Správna rada nadácie.
Článok 9 - Záväznosť dodržiavania etických noriem kódexu
- Dodržiavanie etických noriem kódexu je pre pracovníkov nadácie záväzné. Ak ich nedodržiavanie bude mať za následok porušenie všeobecne platných právnych a nadačných prepisov, bude sa to považovať za porušenie pracovnej disciplíny.
- V prípade porušenia článkov etického kódexu sa uvedené skutočnosi prerokujú na zasadnutí správnej rady nadácie, prípadne na mimoriadnom zasadnutí.
Schválené dňa 24.05.2004 na riadnom zasadnutí Správnej rady Nadácie ASPEKT v Nitre.